Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Éliane Radigue

Seminarium, artist talk, filmvisning & konsert

Avdelningen för musikvetenskap, Inter Arts Center och Ljudmiljöcentrum är glada över att kunna presentera en rad aktiviteter med kompositören François J. Bonnet i april 2023. Alla aktiviteter har koppling till Éliane Radigue, en av de mest kända kvinnliga pionjärerna inom elektronisk musik.

Hela programmet hålls på engelska!

I 2023 års upplaga av INTONAL Festival i Malmö samarbetar Ljudmiljöcentrum, Inter Arts Center och Avdelningen för musikvetenskap vid Lunds universitet genom en konsert där det elektroakutiska musikstycket L'île resonante av Éliane Radigue framförs av François J. Bonnet. Bonnet är kompositör och konstnärlig ledare för GRM - Groupe de Recherches Musicales i Paris. Utöver konserten kommer Bonnet att hålla ett seminarium om GRM:s historia och om särdragen i tidig elektroakustisk musik. Han kommer också att delta i ett "artist talk" tillsammans med doktoranden Katja Heldt. Utöver detta kommer det att hållas filmvisning av "Echos", ett känslosamt porträtt av Éliane Radigue baserat på intimitet och vänskap.

Den franska kompositören Éliane Radigue är en av de mest kända kvinnliga pionjärerna inom elektronisk musik. Hon föddes i Paris 1932, där hon bor än idag, och började redan i början av 1950-talet arbeta med de franska pionjärerna Pierre Schaeffer (1910-1995) och Pierre Henry (1927-2017) och deras "musique concrète" som hon utvecklade till sin egna musikaliska elektroniska stil. Franska INA:s Groupe de Recherches Musicales i Paris har utövat kreativitet och forskning inom ljud- och elektroakustisk musik i över ó0 år. Som det enda ljudexperimentella laboratoriet i sitt slag i världen införlivades GRM i INA 1975 och har sedan dess bidragit till uppdraget att bevara och förbättra ljudarvet.

Radigues musik är subtil och lugn och bygger på en djup kompositionskomplexitet genom en kontinuerlig, ständigt föränderlig men extremt långsam ström av ljud, vars förvandling sker inom själva ljudmaterialet. Musiken inbjuder till ett djupt och koncentrerat lyssnande som, med de komplexa utmaningar världen står inför för tillfället, borde välkomnas mer än någonsin.

Stycket L'île resonante från 2000, innehåller ett instrument som Radigue har arbetat med sedan början av 1970-talet, ARP 2500 modulära synthesizer samt hennes föredragna medium, analogt flerspårsband. Verket är karakteristiskt för hennes arbete eftersom det utgörs av en lång rad gradvis ökande drönare skapade med oscillatorer på ARP-synthesizern och med tejpöglor. Verket belönades med Golden Nica på Ars Electronica Festival under år 2000. 

L'île resonante är Radigues sista elektroniska komposition innan hon flyttade fokus för sin musik till akustiska instrument och musiker. Stycket kommer att framföras/diffunderas av kompositören och ljudteknikern François J. Bonnet, eftersom Radigue själv inte kan resa. Bonnet kommer att framföra Radigues elektroniska verk som en del av festivalens akusmatiska program i en uppsättning av 34 högtalare grupperade runt publiken.

Fredag 28 april 

15:15 — 17:00 Seminarium, LUX: B251, Lund 
med François J. Bonnet. "From musique concrète to music to come"

Lördag 29 april 

16:00 Artist Talk, Inter Arts Center, Malmö.  Lokal: Black Room
med François J. Bonnet och Katja Heldt om Éliane Radigue

18:00 Filmvisning, Inter Arts Center, Malmö. Lokal: Black Room
Echos (2021), en film av Eléonore Huisse och François J. Bonnet. Ett känslosamt porträtt av Éliane Radigue baserat på intimitet och vänskap.

23:00 Konsert, Inter Arts Center, Malmö. Lokal: Red Room
François J. Bonnet framför Éliane Radigue – L'île resonante

François J. Bonnet är en fransk-schweizisk kompositör och elektroakustisk musiker baserad i Paris. Utöver att vara direktör för INA GRM (Institut national de l'audiovisuel / Groupe de Recherches Musicales - den senare var en av födelseplatserna för elektroakustiska experiment i slutet av 1950-talet), är François J. Bonnet även författare och teoretiker. Han har skrivit böckerna "The Order of Sounds: A Sonorous Archipelago", "The Infra-World" och "After Death".  Han är också författare till manifestet "The Music to Come", utgivet av Shelter Press 2020, och medredaktör för publikationsserien "SPECTRES", ett gemensamt projekt mellan INA GRM och Shelter Press. Som musiker arbetar Bonnet ofta under projektnamnet Kassel Jaeger. Han har samarbetat med artister som Oren Ambarchi , Giuseppe Ielasi, Stephan Mathieu, Stephen O'Malley, Jim O'Rourke, Akira Rabelais, James Rushford eller Gisèle Vienne. Kassel Jaegers verk kännetecknas av en komplex balans mellan konkret experimentalism, omgivande brus och elektroakustisk improvisation. Han har släppt flera album på bolag som Shelter Press, Black Truffle, Editions Mego och Senufo Editions. Samtidigt som hans egen musik har spelats på kända arenor och festivaler över hela världen har François J. Bonnet haft ett nära samarbete med banbrytande musikpionjären Eliane Radigue och regelbundet framfört hennes elektroniska musik. 

Hela programmet är konstnärligt kurerat av Katja Heldt, doktorand i musikvetenskap som skriver sin avhandling om kvinnliga pionjärer inom elektronisk musik. 

Éliane Radigue
François J. Bonnet