Mio, min Mio - en ljudupplevelse

Skapat av Sofia Chanfreau och Umami Produktion i Malmö

25 april - 1 maj, 2022
Under veckan för Litteralunds bokfestival för barn och unga kommer ljudbänken att spela verket "Mio, min Mio - en ljudupplevelse". Ljudverket är ca 20 minuter långt och startar varje hel och halvtimme mellan klockan 08:00 - 20:00

Astrid Lindgrens Mio, min Mio är en barnboksklassiker som berört barn och vuxna i nästan 70 år. I den gripande inledningen sitter fosterbarnet Bo Vilhelm Olsson ensam och övergiven på en parkbänk i Tegnérlunden i Stockholm. Det är därifrån han förflyttas till det magiska Landet i Fjärran - där han både träffar sin pappa konungen och tvingas möta den grymme Riddar Kato. Mio, min Mio är en spännande berättelse om ensamhet och gemenskap, om krig och kärlek.

Under barnboksfestivalen Litteralund förvandlas Ljudbänken till den parkbänk som Bo Vilhelm Olsson sitter på i inledningen till Mio, min Mio.
Vi hör Astrid Lindgren läsa första kapitlet ur boken. I takt med att handlingen blir mer och mer magisk, kommer ljudillustrationer in i berättelsen. När vi i slutet av kapitlet har förflyttat oss till Landet i Fjärran tar ljuden över. Verket avslutas med en ljuddikt - där vackra, otäcka och dramatiska ljud från resten av boken bildar ett ljudlandskap att sjunka in i och fascineras av.

Vi vill rikta ett stort tack till Astrid Lindgren AB för att vi får använda citatet ur boken i Astrid Lindgrens uppläsning. Det arvode Ljudmiljöcentrum betalar för användandet av rättigheterna går, efter överenskommelse med Astrid Lindgren AB, oavkortat till Rädda Barnen i Ukraina.